Thursday 10 May 2012

Refleksi Bayi

Assalamualaikum.

Siapalah yang akan mengalihkan pandangan mereka apabila melihat bayi yang baru lahir dan comel?..tentulah tidakkan. Malahan korang pasti akan tersenyum.. ^_^ Selain daripada kecomelan mereka, bayi yang baru lahir juga mempunyai banyak lagi kelebihan lain...contohnya Primitive Reflex...

Antara contoh-contonhya adalah seperti berikut...

Moro reflex - Dimana bayi tersebut akan memberi tindak balas apabila dia terasa seperti mahu terjatuh atau rasa tak seimbang..so bayi tu akan terkapai-kapai macam nak minta bantuan..haha!
Aarghh! Tolongg~



Stepping reflex - Ha, yang ni pernah tak korang cuba dengan meletakkan kaki bayi tu diatas lantai. Dan secara otomatiknya, bayi tu seperti mahu berjalan..haha! 
                                    Yakin je macam da boleh jalan ^_^



Rooting / sucking reflex - Ini berlaku apabila bayi menyusu dengan ibunya..dan perasan tak kalau korang sentuh pipi bayi tu dengan sebarang objek contohnya jari ke, bayi tu akan mula membuka mulut untuk mencari objek tersebut..cute kan ^_^
                                            Hidung mummy pun jadi.. ^_^



Palmar grasp reflex - Untuk reflex ni, memang setiap masa bayi suka buat  ^_^
Tenang je.. ^_^ 



Swimming reflex - Bayi akan memberi tindak balas seperti berenang apabila diletakkan di dalam air. 
Dive reflex - Contohnya macam proses beranak dalam air..sewaktu kepala bayi masih lagi di dalam air, bayi itu akan berhenti bernafas dan membuka matanya.. Reflex ni pun sangat penting sekiranya bayi terjatuh dan tengelam di dalam air, dia masih sempat untuk diselamatkan daripada lemas..  
                       AMARAN! Jangan buat dirumah ye,bayi ni memang dah PRO.




Babinski reflex - Sentuhan pada tapak kaki bayi akan menyebabkan reflex ni berlaku. Ia disebabkan saraf motor bahagian atas yang masih belum lengkap..walaupun ia nampak pelik tapi ia normal..semakin bayi membesar, reflex ni akan hilang.. 
                                                       cute...^_^



Ini adalah sebahagian je, terdapat beberapa lagi reflex untuk bayi baru lahir. Kalau rajin, explorelah sendiri ^_^


No comments: