Friday, 3 August 2012

Perokok tegar sila take note!

Assalamualaikum.

Entri kali ni, aku buat khas untuk perokok-perokok tegar di luar sana. Aku bukan nak buat-buat cerita ngeri, tapi sebagai peringatan sahaja sebelum terlambat. Sebelum tu, sila baca komen kat bawah ni.

I was experiencing lower back pain for a couple of years, and went to have an MRI to look at my back. To my surprise, it was discovered that I have at least a 5 cm abdominal aortic aneurysm, as all of it was not visible in the MRI. I was thinking the pain was caused because of a bad back. I'm 64, have never had heart problems, but have had high cholesterol, now on Crestor for that, and it's working well. I have been a smoker all of my life, and at this point, I still am, but going for laser treatment very soon. My point is, we do not take enough care of our body's, and need to pay more attention to what it is telling us. I am hoping for my sake everything turns out well.
Source: www.medicinet.com

Any idea? Macam mana dengan abdominal aortic aneurysm(AAA)? Pernah dengar tak? Ok, kat bawah ni ada sikit penjelasan. AAA merupakan sejenis penyakit dimana salur darah aorta mengembang disebabkan cholesterol yang berkumpul di dalam salur darah tersebut. Aorta merupaka salur darah besar yang membawa darah daripada jantung ke seluruh badan. 

Risiko untuk mendapat AAA ialah:
  • peningkatan umur ; lebih 60 tahun. 
  • MEROKOK 
  • darah tinggi
  • obesiti
  • lelaki *perempuan pun ada risiko*




Sebahagian saluran aorta yang pecah dan boleh menyebabkan pendarahan yang teruk berlaku dan boleh menyebabkan kematian.


Rawatan yang dapat diberikan kepada pesakit AAA ialah, dengan meletakkan 'stent' untuk aliran baru atau pun buat 'open surgery' untuk mengeluarkan darah yang beku. *darah beku disebabkan oleh luka yang berlaku akibat daripada salur darah yang mengembang*

Ini adalah sedikit sebanyak mengenai AAA, nak citer panjang-panjang takut confuse plak,huhu. Untuk sesiapa yang mempunyai ahli keluarga yang mengalami masalah yang sama boleh la berkongsi cerita yea, agar dapat dijadikan sebagai iktibar. ^_^

2 comments:

syafiqakarim said...

aku pnh tgk paru paru perokok tegar.
dan aku pnh study psl AAA ni


kata kan tidak pada rokok.
eceh


weh buka apa td?hahaha

Zati Novelis said...

Rasanyee semua perokok memang dah tau keburukan merokok ni .. Tapi diorang dah ketagihh sangat tak boleh nak patah balik ...