Monday, 30 April 2012

Bakar-bakar trend masa kini..

Assalamualaikum.

Hi. Sekali lagi, aku mempunyai semangat yang agak tinggi untuk menulis.hehe! Kali ini aku ingin menyentuh mengenai trend masa kini iaitu makan ayam atau daging bakar..hurm..sedap memang sedap..tetapi ianya tidak begitu sihat untuk dimakan dengan KERAP..sekali lagi aku ulang..dengan KERAP...^_^

Aku berharap agar kurangkan lah makan makanan yang bakar-bakar ni. Bukan tak boleh makan langsung...tapi kalau boleh kurang-kurangkan lah.. ^_^. Antara contoh lain seperti barbeque, dan satay



Bagi yang tidak tahu, makanan yang dibakar ni biasanya akan ada bahan 'carcinogen'... Haa, bahan ini lah yang merbahaya sebab ia boleh memberi risiko yang tinggi untuk mendapat kanser.. HOW?

Melalui beberapa langkah( proses ini mengambil masa yang agak lama.*bergantung dengan setiap orang*) :
  1. Bahan carcinogen (warna hitam yang ada pada makanan )
  2. Perubahan DNA  dalam sel melalui 'multi-step' 
  3. Penghasilan sel 'kanser' berlaku 
  4. KANSER 

Ia agak merisaukan sebab trend ni dah semakin digemari ramai..sedangkan mereka tidak sedar ia akan membawa padah di kemudian hari... 'mencegah lebih baik daripada mengubati'.. ^_^



4 comments:

BlueiceButterfly said...

~alamak..sy pun suka makan bakar2 nie..
kena kurangkan la yer :(

pha is said...

antara bahan yang lain, yang selalu kita terdedah, termasuklah penggunaan bekas polistyrene, yg juga berpotensi sebagai carcinogenic.

untuk makanan bakar, seelok-eloknya, dimakan bersama timun dan bawang (seperti makan sate). sebab bawang dan timun merupakan bahan anticarcinogen. hehehe

[sutera kasih] said...

rupanyaaa...baru tau ni huhu thanks for the info

O CIKTEDDY said...

bakar ala ala manja je ..hik3